Microsoft har lanserat sökmotorn bing. Till skillnad från t.ex. google och altavista har man valt en färgstark grafisk bakgrund. Innehållsmässigt känns den ganska medelmåttig. Man får ofta relevanta sidor vid sökningar. Den närmaste tiden kommer antaglien mindre nogräknade sökmotoroptimerare att göra försök att ranka upp sidor som inte är de mest relevanta för ett visst sökord så det återstår att se hur algoritmerna klarar av detta.
Algoritmen för att ranka sidor i det organsiska resultatet verkar vara ganska likt googles.
- lokala sajter prioriteras. D.v.s. sajter som geografiskt ligger nära den som söker rankar högre.
- Generiska domännamn under .se ger en viss fördel i några fall, medan generisk .nu inte tycks ge samma fördel. Det verkar också vara en fördel att ha sökordet i filnamet för att ranka högt.
- Äldre sidor som Microsoft ser som auktoriteter tycks ha en stor fördel.
- Att ha sökord i titeln tycks dock vara mindre viktigt i Bing än i t.ex. google.
- On-page (rubriker, sökord i text etc) tycks spela en avsevärt mindre roll i bing än i andra sökmotorer.
Lämna ett svar